Menu Icon WhiteMenu Icon Dark
Menu Icon Dark
Artikkeli Elementti
Mitä toimitukset tekevät lukijoiden kokemuksilla?
Blogikirjoitus

Mitä toimitukset tekevät lukijoiden kokemuksilla?

”Kerro kokemuksesi”, kehottavat tiedotusvälineet nykyisin monien verkkojuttujensa lopussa. Kokemusten kerääminen verkossa on näppärää, mutta miten toimitukset valitsevat aiheet, joista ne kysyvät lukijoiden kokemuksia? Entä mitä ne tiedoilla tekevät: miten jutuissa käytettävä aineisto valitaan, entä millaista journalismia kokemuksista syntyy? Miten toimittajat kokevat kokemusten keräämisen ja läpikäymisen, mitä hyötyjä ja ongelmia siihen liittyy?

Tutkimushanke ”Kerro kokemuksesi! – Lukijoilta kerättävä aineisto journalismin vastavuoroista yleisösuhdetta rakentamassa” etsii vastauksia näihin kysymyksiin. Maaliskuussa 2025 alkava tutkimus paneutuu konkreettisiin juttuprosesseihin ja selvittää, mitä ne kertovat toimituksen yleisösuhteesta. Kokemuksia kerätessään toimitus osallistaa yleisöä journalismin tekemiseen, mutta miten toimittajat näkevät yleisönsä – ovatko lukijat yhteiskunnan jäseniä, kuluttajia vai jotain muuta?

Käsitys yleisöstä on journalismissa olennainen, sillä se vaikuttaa siihen, mihin tarpeisiin ja millaista journalismia toimitukset tekevät. Journalismin yleisösuhdetta ovat tällä vuosituhannella muovanneet digitalisaatio ja siihen liittyvä journalistisen median aseman muuttuminen. Toimitukset ovat nyt aiempaa kiinnostuneempia yleisöstään, ja yleisön kiinnostuksen kohteet ovat alkaneet vaikuttaa entistä vahvemmin journalismin sisältöihin. Kokemusten kerääminen on osa uudenlaista yleisösuhdetta, joka muovaa journalismia.

Kerro kokemuksesi! -tutkimus on osa kolmen tutkimuksen kokonaisuutta, joka paneutuu laajasti suomalaisten toimitusten nykyiseen yleisösuhteeseen ja siihen, miten ymmärrys yleisöstä vaikuttaa itse journalismiin. Kaksi muuta osatutkimusta selvittävät analytiikan ja lukijoiden antaman palautteen vaikutuksia. Kerro kokemuksesi! -tutkimus taas paneutuu yleisösuhteeseen osallistamisen näkökulmasta, ja valottaa näin yhtä digiajan yleisösuhteen keskeistä osa-aluetta.

Pauliina Penttilä, tutkijatohtori, Journalismin tutkimuksen ryhmä, Tampereen yliopisto

Kuva: Jonne Räsänen

Kaikki tiedotteet ja blogikirjoitukset